محمد باقدرت جوپاری

نــام :
محمد
نـام خـانوادگـی :
باقدرت جوپاری
نـام پـدر :
محمود
تـاریخ تـولـد :
1315/02/07
مـحل تـولـد :
سـن :
سـال
دیـن و مـذهب :
شرح شهادت
وصیت نامه
بیوگرافی

محمد، هفتم اردیبهشت‌ماه سال1315، در شهر جوپار از توابع شهرستان كرمان به دنیا آمد؛ نام پدرش محمود و مادرش زهرا بود.
محمد، سواد قرآنی داشت و قالی‌بافی می‌کرد. سال 1340 ازدواج كرد و صاحب چهار پسر و یک دختر شد که آخرین فرزندش روز 24 مهر ماه سال 1357 که پدرش به شهادت رسید، شش روزه بود.
این جوان مومن و انقلابی بیست‌وچهارم مهرماه سال 1357در حادثه به آتش کشیدن مسجد جامع کرمان توسط عوامل رژیم شاه، بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسید.
در گزارش اولیه‌ای که از حمله وحشیانه چماق به دستان به مسجد جامع کرمان منتشر شده، درباره اولین شهید شهر کرمان نوشته شد: «یک نفر از مجروحین که هنوز هویتش معلوم نیست فوت نموده» و در گزارشی که سه روز بعد در روز بیست‌وهفتم مهر برای اداره کل سوم ساواک ارسال شد، نام این شهید عزیز «محمد باقدرت» اعلام شد که «به وسیله ضربات وارده از سنگ و آجر» فوت نموده است.
آن‌چه در این میان مهم است چگونگی شهادت او در جریان حمله کولی‌ها و چماق به دستان با حمایت نیروهای نظامی و انتظامی به مسجد جامع است.
در گزارشی که در برگه‌ای با عنوان «برگ بازجوئی و صورت مجلس» نوشته شده، علت شهادت محمد باقدرت «مرگ در اثر ضربه به سر با جسم سخت{که} ظاهراً آجر یا سنگ بوده که منجر به شکستگی جمجمه و خونریزی» اعلام شده و این درحالی است که شاهدان عینی گفته‌اند که او در اثر «شلیک مستقیم گلوله در صحن میانی مسجد جامع» به شهادت رسید.

پیکر مطهر شهید محمد باقدرت جوپاری در بهشت زهرای کرمان در جاده جوپاری تدفین شد؛ اما سنگ یادبودی در قطعه 1، ردیف 6، شماره 60 گلزار شهدای کرمان نیز برای این شهیدوالامقام گذاشته شده است.

جـزئیات شـهادت

تـاریخ شـهادت :
1357/07/24
کـشور شـهادت :
مـحل شـهادت :
مسجد جامع كرمان
عـملیـات :
نـحوه شـهادت :

اطـلاعات مـزار

مـحل مـزار :
وضـعیت پـیکر :
موقـعیت مـزار در گـلزار شـهدا
قـطعـه :
1
ردیـف :
6
شـماره :
60

تصویرمـزار

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *